niedziela, 8 lutego 2015

Obłąkani - 2014

Tytuł - Obłąkani
Tytuł Oryginalny - Eliza Graves
Reżyser - Brad Anderson
Premiera :
* świat - 14 czerwiec 2014
* Polska - ?
Obsada - Kate Beckinsale, Jim Sturgess, Ben Kingsley, Michael Caine, David Thewlis, Brendan Gleeson
Produkcja - USA
Gatunek - thiller
Czas Trwania -  1h 52min
Moja Ocena - 5/10










Do Stonehearst, zakładu dla obłąkanych, przybywa młody absolwent medycyny - Edward Newgate. Eliza Graves jest tam jedną z pacjentek.
Przyznam szczerze, że trailer filmu bardzo mnie zainteresował, jak i historia. Lubię tego typu klimaty, obłąkania, egzorcyzmy, to są moje klimaty. Dlatego też postanowiłem obejrzeć ten film, ale teraz zadaję sobie pytanie czy było warto?
Na początku poznajmy doktora Edwarda Newgate'a jako młodego mężczyznę, który przybywa do zakładu dla chorych psychicznie by uczyć się na psychiatrę. Poznaje zakład oraz jego pacjentów jak i jego lekarzy. Akcja zaczyna się rozkręcać gdy okazuje się, że młody lekarz odkrywa w podziemiach prawdziwych lekarzy, a wariaci przejęli zakład i 'bawią się' w doktorów. Wtedy zacząłem się zastawiać czy ten tytuł nie jest aby w stu procentach dobry względem filmu. Już w tym momencie straciłem orientację kto jest dobry, a kto zły. Zakład prowadzi lekarz chory psychiczny, w tej roli Ben Kingsley, zmusza młodego Newgate'a do zabiegu na prawdziwym dyrektorze Stonehearst Asylum, w skutek którego mężczyzna traci pamięć. Dla lekarza było tego już za dużo, postanawia działać, i w sylwester zatruwa szampan, który jest przeznaczony dla osób chorych psychiczne, którzy bawią się w lekarzy. Jednak jego próba zostaje udaremniona, i teraz to młody lekarz ma stracić pamięć. W ostatniej chwili udaje mu się skonfundować Lamba, który ucieka, a z opresji ratuje go tytułowa Eliza Graves, ponieważ pomiędzy tymi dwoma rodzi się uczucie. Happy end, prawdziwi lekarze wracają na swoje stanowiska, a Newgate wyjeżdża z Elizą. Wiosną do ośrodka przybywa mąż Elizy Graves, który wraz z lekarzem prosi o wypisanie swojej żony. Wówczas zakończenie, którego nikt się nie spodziewał. Okazuje się, że nasz kochany doktorek Newgate też jest chory psychicznie, uciekł z zakładu dla chorych psychicznie i ukradł tożsamość lekarza, który przybywa z mężem Elizy do zakładu. Okazuje się, że początkowa scena, gdzie poznajemy Elizę mija się z naszym ów doktorkiem, który zakochuje się w jej od pierwszego wejrzenia.
Scenariusz napisany w miarę, akcja powoli nabiera tępa. Doborowa obsada aktorska w tym wypadku w niczym nie pomaga, jak już wspomniałem w pewnym momencie traci się orientację kto jest dobrzy, a kto zły gdy na jaw wychodzą mroczne sekrety. Wielki jednak plus za role głównych aktorów, czyli Kate Beckinsale jako Eliza Graves, i Jim Sturgess jako Edward Newgate. Plus za sam ośrodek, idealnie wpasowuje się w konwencję dziewiętnastoletniej Anglii. Ale to chyba jedyny plus, bo historia zapętla się i zapętla aż widz traci orientację co się dzieje, co może miało być zamiarem twórców, ale działa ostro na psychikę człowieka. Słowem podsumowania, jeśli lubicie tematy chorych psychicznie (jak ja) i dziwaczne akcje i zmiany fabuły Wam nie straszne możecie obejrzeć ten film, ale powiem tyle, że zakończenia nigdy się nie domyślicie. Produkcja byłaby OK, gdyby nie te zmienianie kto dobry, a kto zły, bo film traci trochę przez to. Jeśli chcecie, obejrzyjcie :)

17 komentarzy:

  1. To też są moje klimaty! i faktycznie trailer i w ogóle fabuła są świetne :)
    może się za niego wezmę w tym tygodniu c:
    Recenzje Anzu [klik]

    OdpowiedzUsuń
  2. mam teraz dużo czasu na feriach to z pewnością obejrzę
    lubię takie filmy :D
    obserwuję ♥
    http://michalinastaniec.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Raczej nie przepadam za takimi filmami.
    songnevergrewold.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię takie produkcje ale z przyjemnością tez ten film obejrzeć ze względu na Kate Beckinsale, którą uwielbiam.
    U mnie http://muzycznomaniaa.blogspot.com/ NN

    OdpowiedzUsuń
  5. Trailer w moim klimacie, podobnie jak okładka ;)

    Zapraszam na drugą część Mini-recenzji na Namuzowani.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja lubię takie klimaty i z chęcią obejrzę :) No i trailer rzeczywiście zachęca :D
    Jak obejrzę dam znać jeśli chodzi o moje odczucia :D a co ! :D

    Pozdrawiam,
    hati-artshop.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie http://muzycznomaniaa.blogspot.com/ NN

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj podoba mi się, dodaje do filmów które obejrzę pod koniec tyg. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. ciekawa recenzja ! <3
    Obserwujemy? Zaobserwuj i poinformuj o tym u mnie a na 100% się odwdzięczę
    stay-possitive.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawa recenzja. Bardzo lubię takie typu filmy więc z ciekawością obejrzę :)
    http://dziennik-ali.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Może kiedyś z ciekawości obejrzę :)
    pusta-szklanka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Kolejny film, którego nie znam, ale przyznam, że plakat zachwyca.

    Nowa recenzja na http://the-rockferry.blog.onet.pl/

    OdpowiedzUsuń
  13. świetny post ;) podoba mi się wygląd Twojego bloga :)
    obserwujemy ?
    Pozdrawiam, http://xblueberrysfashionx.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. O kurde, takie filmy lubię! :) świetna recenzja, a mimo że film dostał niską ocenę to chyba obejrzę :)

    Arleta! klik

    OdpowiedzUsuń
  15. Serdecznie zapraszam na piątą część Namuzowanych Pogaduch w której świętujemy trzecie urodziny bloga! // http://namuzowani.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń