czwartek, 30 kwietnia 2015

[35] Cień Anioła - Iwona Czarkowska

Autor - Iwona Czarkowska
Tytuł - Cień Anioła
Oryginał - Cień Anioła
Gatunek - fantasy, młodzieżowe
Wydawca - Wydawnictwo Wilga
Data Wydania - 30 maj 2012
Ilość Stron - 320
Moja Ocena - 9/10















Karol Sobota na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się niczym szczególnym – ma podobne problemy i zainteresowania jak tysiące współczesnych nastolatków. Wszystko zmienia się jednak pewnego dnia, gdy Karol na jednej z warszawskich ulic wpada na… anioła. A potem zdaje sobie sprawę, że aniołów jest dużo, dużo więcej. Kim są i czego chcą od chłopaka? Kto jest kim? Kto kogo udaje? Kto jest dobry, kto zły?
Widziałeś ich?
Czy to możliwe, że były przy nim każdego dnia? Że żyją wśród nas? I że nie zawsze mają dobre intencje? 

    Wstyd się przyznać, ale Cień Anioła to moje pierwsze spotkanie z polską literaturą, nie licząc oczywiście lektur. Byłem dość ciekaw co zaproponuje nam w swoim dziele pani Czarkowska, i jestem bardzo pozytywnie zaskoczony, bo jak na polską powieść wypada bardzo dobrze. Słowa z wprowadzenia są takie prawdziwe, zakochałem się w nich :

''Wszyscy jesteśmy aniołami z jednym skrzydłem i możemy latać, tylko obejmując drugiego człowieka"
Luciano De Crescenzo

    Przechodząc do samej powieści to lekka lektura skierowana głównie do młodzieży, ale uważam, że dorośli też nie pogardzą taką pozycją. Nie jest to też lektura górnych lotów, ale jak na polską autorkę jestem pod dużym, pozytywnym wrażeniem. Książka opowiada o Karolu, chłopcu widzącym anioły. Fajnie, że autorka wplata w dialogi czy opisy młodzieżowy slang, co według mnie dodaje autentyczności całej książce i czyta się naprawdę przyjemnie. Nie jest to też typowe ukazanie aniołów, jakich każde z nas zna, nie mają cudnych, białych skrzydeł, ponieważ posiadają tylko jedne, które przybiera różne kolory. Czemu zatem nasz szesnastoletni bohater widzi owe duchy? Czy każdy anioł jest dobry i ma dobre zamiary? 
    Wiele osób iż książka zawiera za dużo slangu młodzieżowego, co mnie osobiście śmieszy, przecież to lektura o młodzieży dla młodzieży. Pani Czarkowska przedstawia Warszawę żyjącą swoim życiem, niezbyt nudzące opisy jak i niebanalne, choć czasami śmieszne dialogi...

''Jak to było? - usiłował sobie przypomnieć. - Przejście otwiera się wtedy, kiedy próbuje je otworzyć ktoś, kto jego otwarcia bardzo potrzebuje.''

    Cień Anioła to poruszająca powieść o życiu młodego człowieka, które zmienia się diametralnie odkąd zaczyna widzieć anioły. A jeśli chodzi o końcówkę, to nadal jestem w szoku, bo zupełnie się nie spodziewałem tego co autorka nam przygotowała. Musicie to przeczytać bo chyba nikt nie domyśli o co tak naprawdę chodzi, fabuła jest bardzo tajemnicza, nie pomijając samych aniołów, o których istnieniu zdaje się wiedzieć tylko nasz młody bohater.
    Fabuła początkowo wydaje się być bardzo denna, ot zwykłe życie nastolatka, który widzi istoty pozaziemskie, lecz ostatnie strony powieści odkrywają prawdę o jego życiu. Akcja rozwija się trochę powoli, ale to pozwala dobrze nam poznać świat jak i bohaterów. Nie da się nie lubić Karola, jak każdy z nas, znaczy się nastolatków jest trochę zagubiony, ale ciężko jest domyślić się komu ufać, gdy historia się zapętla i możliwe jest, że ktoś jednak żyje. Przez wszystkie strony książki byłem sercem z tym chłopakiem i kibicowałem mu, fajnie, że choć tak tragicznie to jednak odnalazł swoją przeszłość...
    Słowami podsumowania Cień Anioła to bardzo fajna młodzieżowa odskocznia od codziennego życia. Czyta się niezwykle lekko jak i przyjemnie. Wielkie zaskoczenie iż polski autor potrafi napisać tak dobrze. Nie mam nic do polskiej literatury, ale niestety ciężko znaleźć jest coś wartego uwagi. Pani Czarkowska pokazuje iż jedna można przeczytać dobrą książkę. Jestem bardzo zaskoczony jak i poruszony powieścią. Nie spodziewałem się takiego rozwoju wydarzeń, a  niespodzianki to coś co  najbardziej kocham w książkach...

15 komentarzy:

  1. Tematyka ciekawa oraz wielki plus za polską autorkę! Szczerze powiedziawszy poza lekturami też nie miałem z Polakami do czynienia i właśnie chyba te lektury tak bardzo mnie do nich zniechęcają... Pozdrawiam!
    indywidualnyobserwator.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Książkę tą czytałem bardzo dawno temu i pamiętam, że bardzo przypadła mi do gustu. cieszę się, że Tobie też się podoba.

    www.krystix-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdzieś o uszy obił mi się ten tytuł i słyszałam dosyć dużo dobrych opinii o tej książce. No cóż jakoś mnie za specjalnie do niej nie ciągnie, ale może w wakacje jak będę miała czas to czemu nie :) recenzja świetnie napisana :D
    http://larysa-de-villiers.blogspot.com [klik]

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też jestem zaskoczona, że napisała to POLSKA pisarka. Wielkie zdziwienie. Tytuł gdzieś o uszy mi się obił, ale nie dokładnie. Hm, nie miałam do czynienia z Polskimi książkami, pomijając lektury szkolne.

    http://ja-pamietnik-i-opowiadania.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. wydaje mi się być bardzo ciekawa :) ♡

    OdpowiedzUsuń
  6. Wow jestem pod wrażaniem :* Świetnie to napisałeś, nie mam nic do dodania.
    Wszystko jest idealnie. O i także zachęciłeś mnie do przeczytania tej książki. Wydaje się naprawdę dobra.

    Pozdrawiam:*
    http://klaudiaczytarecenzuje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna recenzja, no zaintrygowałeś mnie nieźle :) Zgadzam się, że dzięki slangowi książka na pewno przybiera na naturalności, bo głupio się czyta, jak nastolatkowie mówią sztywną, poprawną polszczyzną. Jestem bardzo ciekawa zakończenia, bo lubię tego typu fabułę, jak i niespodzianki :)
    http://sloiczeknutelli.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. super recenzja przekonałeś mnie do tej ksiązki :d napewno po nią sięgne zapraszam do siebie :* http://diaries-written-in-blood.blogspot.com/ miło by było gdybys zostawil komentarz z opinią

    OdpowiedzUsuń
  9. Wydaje się ciekawa :). Pozdrawiam!

    + Bardzo proszę o kliknięcie w linki w najnowszym poście: lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. już sam tytuł przyciąga <3
    slodkieslodkieczary.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Gdzieś słyszałam ten tytuł, przyciągająco brzmi ;) I jeszcze polska pisarka!
    http://przyszopceuszatych.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. A ja kiedys gladałam taki serial cien anioła z jessicą albą swietny był:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie słyszałem o tej książce, ale wierzę ci, że jest to bardzo udana lektura.
    http://zyciejestmuzykaaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Zapowiedź bardzo mnie zaciekawiła. I polska autorka ! Pierwszy raz jak zdobędę przeczytam coś polskiego. Lektur nie czytam od zawsze XD Nie wiesz czy można gdzieś bezpłatnie pobrać bo w bibliotece u mnie na pewno nie będzie. Zapraszam do mnie na 16 rozdział :DD
    gdzie-swiatlo-nie-zawsze-oznacza-dobo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń