niedziela, 15 stycznia 2017

[47] BOOKS: Urodzeni By Przegrać - Iga Wiśniewska

Autor - Iga Wiśniewska
Tytuł - Urodzeni By Przegrać
Oryginał -
Seria - 
Gatunek - młodzieżowe/ New Adult
Wydawca - Wydawnictwo Zysk i S-ka
Tłumaczenie - 
Data Wydania - 12 wrzesień 2016
Ilość Stron - 300
Moja Ocena - 7.5/10













Mieli się już nigdy nie spotkać. Los jednak chciał inaczej...
Diana – ukrywa tajemnicę, która nie pozwala jej żyć normalnie. Pięć lat temu przez jej nieuwagę wydarzyła się tragedia. Odtrącona przez rodziców wyjechała na studia do innego miasta, nie potrafi jednak zapomnieć o przeszłości. Kiedyś najbardziej pragnęła przebaczenia. Teraz nie pragnie już niczego.
Karol – z wyglądu niegrzeczny chłopiec, wychowany „na złej ulicy”, student ekonomii i bokser. Kiedyś, w innym życiu, Diana i Karol spotykali się. Nie traktowali tego poważnie, ale to, co ich rozdzieliło, było śmiertelnie poważne. Pięć lat później wpadają na siebie na studenckiej imprezie. Przypadek? Żadne z nich nie wierzy w przypadki. Szybko okazuje się, że stają się dla siebie bardzo ważni. Czy razem uda im się zbudować wspólną przyszłość? Bez względu na wszystko…

     Przyznam się szczerze, że rzadko zdarza mi się przeczytać książkę bez wcześniejszego wyszukania informacji o niej. Jestem taki typem człowieka, że zawsze lubię wiedzieć co w trawie piszczy. Dlatego każdą pozycję sprawdzam w internecie nim ją przeczytam. Ogólnie jestem również zdania, że warto wspierać to co polskie. Bo nawet jeśli coś nam się nie spodoba, to mamy możliwość przekazania swojej opinii. Wierzę, że autorzy czasami korzystają z sugestii pozostawionych przez czytelników. Nowa powieść Igi Wiśniewskiej dostała się w moje ręce całkiem przypadkiem. Ot, zobaczyłem ciekawą okładkę i bum. Znalazła się w mojej biblioteczce. Było to moje pierwsze spotkanie z piórem autorki oraz pierwsze z polskim New Adult. Jakie wrażenia? Urodziłem się by przegrać?
" Karol pochodził z przeszłości, a przeszłość była czymś, o czym usilnie starałam się zapomnieć. "
     Długo zastanawiałem się co mogę napisać o tej książce. Bardzo mi się podobała, ale zawsze jest jakieś ALE. Bohaterów da się polubić już od pierwszej strony. Ich historia nas wciąga, chcemy więcej i więcej. Wiśniewska kreuje ciekawy świat, którego akcja toczy się głównie w Warszawie. Przyznam, że trochę brakowało mi takiego opisu miasta, które nie ukrywajmy, zawsze tworzy tło wydarzeń. Pojawiało się dużo miejsc, ale nie były one do końca nam przedstawione. Czasami miałem wrażenie, że bohaterowie gdzieś są, ale my nie wiemy dokładnie gdzie.
    Historia Diany i Karola trafia do nas. Jesteśmy świadkami jak karty przeszłości odkrywają się przed nami, poznajemy ich tragiczną przeszłość i mamy nadzieję na lepszą przyszłość. Autorka bawi się naszymi uczuciami, raz się cieszymy by za chwilę usiąść i płakać. Powieść momentami chwyta za serce, a ja bardzo lubię nuty dramatyzmu w książkach. Bez przesadyzmu oczywiście, nie jestem żadnym sadystą. Obie postacie są bardzo realne i każdy z nas na pewno znajdzie swoje cechy w nich. Lubię utożsamiać się z bohaterami, więc ten element powieści bardzo przypadł mi do gustu. Same tempo akcji jest prowadzone dość dobrze, choć nie ukrywam, czasami lektura mi się dłużyła i musiałem ją odłożyć na bok by za jakiś czas znów wrócić do świata wykreowanego przez polską autorkę. Męczyło mnie odkładanie przez Wiśniewską tego co się miało zdarzyć. Sam czytelnik mógł się domyślić co się za chwile stanie, a takie czekanie niezbyt pozytywnie wpływa na odbiór lektury.
"Pogodziłem się sam ze sobą. Pogodziłem się ze wszystkim, co zrobiłem, ze wszystkimi głupimi i nieodpowiedzialnymi rzeczami. Z czynami gorszymi niż głupie i nieodpowiedzialne. a kiedy już to zrobiłem, odnalazłem spokój."
     Długo zastanawiałem się jak ocenić realizację pomysłu. Powieść jako całość wypada dobrze, ale zakończenie kompletnie mi nie pasuje. Wręcz miałem ochotę rzucić książką, choć może to był celowy zamysł pisarki - jestem zły na autorkę za to, co zrobiła. Urodzeni By Przegrać złamało moje serce, ale emocje opadły dosyć szybko po zakończeniu czytania. Pamiętamy bohaterów i historie, ale bez specjalnego wzruszenia gdy wspominamy powieść.
    Nigdy wcześniej nie miałem do czynienia z polskim New Adult, także nie oczekiwałem zbyt dużo przed lekturą. Nie ocenia się książki po okładce, ale ta ma zjawiskowe opakowanie. Bardzo mi się podoba, przykuwa uwagę. Jednak sama zawartość pozostawia trochę do życzenia. Dostajemy ciekawy świat, oryginalnych bohaterów z osobnymi historiami, ale to wszystko. Czytamy powieść, irytujemy się trochę na postacie, a po ostatniej stronie mamy pustkę w sercu. Jednak szybko ona znika. Iga Wiśniewska zaskoczyła mnie, owszem, jej powieść spodobała mi się, ale nie wiem czy sięgnę po kolejne lektury jej pióra. Z czystym sercem mogę powiedzieć, że polecam 'Urodzeni By Przegrać', ale bardziej jako coś do zabicia czasu. Na pewno znajdą się osoby, którym się powieść spodobała, ale mnie nie zaintrygowała jakoś szczególnie. Wielki plus za okładkę, ale środek powinien być bardziej dopracowany...


    Wiem, że nie było mnie tutaj bardzo długo, bo ponad rok. Ta przerwa od stałego blogowania nauczyła mnie wielu rzeczy, między innymi, że nie potrafię zrezygnować z pisania. Wracam!
    Z nowymi pomysłami, z nową energią, z kreatywnością i jeszcze większym zaangażowaniem niż zazwyczaj. Nie mogę na ten moment obiecać stałych postów, ale postaram się pisać najczęściej jak tylko będę mógł.

2 komentarze:

  1. Masz rację - warto wspierać to, co polskie. Moje postanowienie literackie na ten rok to przeczytanie jak największej ilości książek naszych autorów. Zobaczymy, ile z nich uda mi się poznać. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyznam, że rzadko czytam książki polskich autorów. W sumie nie wiem dlaczego, po prostu tak wypada. Po przeczytaniu Twojego posta mam zamiar sięgnąć po tę książkę. Uwielbiam książki o niespodziewanych zakończeniach, więc ta chyba powinna mi się spodobać. Szkoda, że brakuje opisów miasta. Masz rację - przy kreacji fabuły bardzo ważne jest tło. :)
    P.S. Fajnie, że wróciłeś! :)
    swiat-zwariowaneej.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń